top of page

A DINÓPOHÁR egy újszerű, érdekes és – mint a címe is mutatja – egyáltalán nem szokványos könyv. Gyerekeknek és felnőtteknek egyaránt szól (kinek-kinek másként), tanít és fejleszt, de nem úgy, ahogy megszoktuk. A felnőttek mindig segítenek a gyerekeknek, persze amúgy felnőtt módra. Amit a gyerekek – amúgy gyerek módra – rendre félreértenek. A mesekönyv óvodás, kisiskolás szereplői
általában valamilyen nehézséggel küzdenek, ezt kell szülői és szakemberi együttes erővel megoldani. A dadogás vagy egy kistestvér születése nem olyan hatalmas probléma, ám az adott családban bizony jól jöhet, ha a gyerek érezheti, hogy ő nem csodabogár, a szülő pedig azt, hogy van megoldás a helyzetre.


A könyvben gyerekek és felnőttek hasznos magyarázatokat találnak, melyekkel a szülő megvilágíthatja a gyerek számára a nehézség lényegét, a szakemberek magyarázataiból ő is tanulhat, a gyerekek meg mélyebben megérthetik, hogyan orvosolhatók az ő szorongásaik és nehézségeik. Így megindulhat a szülők és gyermekük között a mese témáiról egy közös kommunikáció, jót beszélgethetnek arról, hogy ha velük történne hasonló, ők hova is fordulnának, mit is cselekednének.


A Mesekönyvből egyszerű, de ötletes illusztrációk segítségével, könnyed stílusban lehet okulni felnőttnek és gyereknek együtt, nagyon hasznos dolgokról; a mellékelt Fejlesztőfüzetben pedig ki lehet próbálni, hogy az egyes részképességekkel miként is állnak a gyerekek. Ezek a feladványok játékosan fejlesztenek, de fel is hívhatják a figyelmet az esetleges nehézségekre. (Dr. Barcy Magdolna Professor Emeritus klinikai szakpszichológus, családpszichoterapeuta)


A Dínópohár című mesekönyv kisiskolás gyermekeknek és szüleiknek készült. Nehéznek tűnő élethelyzeteket mutat be, amelyek bármelyik család mindennapjaiban megjelenhetnek: Bori nem beszél másokkal, Kati fél a víztől, Pisti nem jól olvas, Marcinak ki kell venni a manduláját, Berni és Kati csúnyán veszekednek. Mit tegyünk?
A történetek közös vonása az, hogy a kommunikáció nehézsége, zavara jelenik meg bennük és a javuláshoz, fejlődéshez a kommunikáció változtatásán vezet az út. A mesék példát adnak a megoldásra, ezek megismerése jó alapot nyújthat a napi szintű használatukra is.


A könyv lehetőséget kínál a szülő gyermekkel való közös játékára, beszélgetésre. A színezők és a munkafüzet feladatai azon túl, hogy elmélyíthetik a mesék tartalmát, számos képességet fejlesztenek, például a gondolkodást, a figyelmet és a percepciót.
A mesék egy része beszédhibás gyermekekről szól. Bemutatják a beszédkórképeket és azt hangsúlyozzák, hogy logopédiai terápiával javítható, megszüntethető a probléma.


A történetek segítséget adhatnak az érintett gyermekeknek és felnőtteknek a kommunikációs zavarok megismerésében, a  zakemberek elfogadásában. Azt érezhetik, hogy nincsenek egyedül, ez másokkal is előfordul; ami segítheti a probléma elfogadását, megalapozhatja a terápia sikerességét.


A mesekönyv elmélyítheti a beszédhibás gyermekekkel kapcsolatos társadalmi elfogadást, toleranciát. Ezért is ajánlom a könyvet pedagógusoknak, logopédusoknak és minden szülőnek. (Tóthné Aszalai Anett gyógypedagógus- logopédus) 

 

Kiemelkedően fontosnak tartom a leendő és a gyakorló szülők felvilágosítását a helyes fog-és szájápolás terén annál is inkább, mert a szuvas fogak és fogágybetegségek tekintetében Európa éllovasai vagyunk. Ugyancsak elengedhetetlen, hogy tudják a szülők, mit tehetnek annak érdekében, hogy gyermekeik fogai ne csak egészségesek, hanem szabályosak is legyenek. Természetesen mindkét területen a megelőzés a legcélravezetőbb, de a problémák korai felismerése és kezelése legalább ilyen fontos. Szinte küldetésnek érzem, hogy itthon is elterjesszem a külföldön már évtizedek óta sikerrel működő myofunkcionális (a szabálytalanság okait is kezelő, ezáltal hosszútávon stabilabb) korai (akár már tejfogazatban megkezdett) “gyengéd” fogszabályozást. Nagyon örülök, hogy szakmai
lektorként segíthettem e mesekönyv létrejöttét! (Dr. Volomné Varga Marianna klinikai nyelvész, myofunkcionális szaktanácsadó)

bottom of page